Laatujärjestelmä tuo ryhtiä Salli Systemsin toimintaan

12.11.2020

Pohjois-Savossa Salli Satulatuoleja valmistavalla Salli Systemsillä on ollut käytössä laatujärjestelmästandardi ISO 9001 ja ympäristöjärjestelmästandardi ISO 14001 nyt noin puoli vuotta.

Salli Systemsillä haluttiin hankkia sertifikaatti, koska haluttiin todentaa asiakkaille jatkuvaa sitoutumista liiketoiminnan harjoittamiseen ammattimaisella ja johdonmukaisella tavalla. Standardi edellyttää toimitusvarmuutta, korkelaatuisia tuotteita ja asiakkaan tarpeiden huomioimista, kaikki asioita jotka ovat Sallin toiminnan kulmakiviä.

Toimitusjohtaja Antti Ritvonen kiittelee laatujärjestelmän olemassaoloa erityisesti aloittavan henkilön kannalta.
– Uuden ihmisen on helppo löytää yrityksen toimintatavat ja tavoitteet kootusti yhdestä paikasta, se selkeyttää perehdytysprosessia huomattavasti, hän sanoo.

Prosessissa tiiviisti mukana ollut myyntipäällikkö Anja-Riitta Saarinen on samoilla linjoilla.
– On hienoa voida sanoa asiakkaille, että meillä on nuo standardit. Se tuo kilpailuetua myyntiin ja markkinointiin, koska vaikka meillä asiat ovat jo olleetkin hyvällä tolalla, asiakkaat arvostavat nimenomaan ulkopuolista arviointia. Myöskin turhat selittelyt toimintatapojen suhteen ovat jääneet pois, kun standardi määrittelee ehdot, joiden on täytyttävä, hän sanoo.

Auditoinneilla tavoitteet teräviksi

Antti Ritvonen korostaa, että vaikka standardit onkin nyt saavutettu, työ jatkuu. Omaa toimintaa on helppo tarkastella ja jatkuvasti parantaa, kun se on kuvattu järjestelmään systemaattisesti. Yhteinen linja on helppo pitää, kun on selkeät toimintamallit.
– Etenkin olen ylpeä siitä, miten paljon olemme parantaneet dokumentointiamme ja saaneet toimintaamme uudenlaista pitkän tähtäimen suunnitelmallisuutta. Myös tuotannon prosesseja on kehitetty entistä toimivammiksi, hän sanoo.

– Säännölliset auditoinnit ovat sekä meidän että asiakkaidemme etu, sillä ne turvaavat toiminnan tason pysymisen sertifikaatin vaatimuksissa ja samalla saadaan vinkkejä tavoitteiden terävöittämiseen tulevaisuutta ajatellen, lisää Anja-Riitta Saarinen.

Seuraavaksi yrityksessä paneudutaan erityisesti sekä materiaalien että pakkausprosessin ympäristöystävällisyyteen.

Lisätietoja: Antti Ritvonen, toimitusjohtaja, antti(at)salli.com, 050 3120 853